על כוחו של פידבק חיובי
- עו"ד ליאת קיסר גרשט

- 30 במאי
- זמן קריאה 1 דקות
"לֹא פַּעַם זֶה קָשֶׁה
אֲבָל לָרֹב מִלָּה טוֹבָה
מִיָּד עוֹשָׂה לִי טוֹב
רַק מִלָּה טוֹבָה
אוֹ שְׁתַּיִם
לֹא יוֹתֵר מִזֶּה"
גם במערכת הבריאות, כמו בחיים, אנחנו מכירים מתן פידבק שלילי על התנהגות "מזיקה": אמירות כמו 'זה לא בסדר', 'מצפים ממך ליותר'; פעולות כמו התראה, נזיפה או העלאה לשימוע וכו'.
מה עם הפידבק החיובי? כולנו בני אדם ואוהבים שמפרגנים לנו! איזה יופי שדיווחת; אני מעריך את זה שאתם עובדים לפי הנהלים; יופי של שיתוף פעולה עם התחקיר.

מעבר לתחושה הטובה, גישה כזו עשויה לעודד אותנו ואחרים בצוות לפעול שוב בצורה דומה. תגמול על התנהגות בטוחה מוכר כמקדם אקלים בטיחות בארגון (ראו נייר עמדה נסבר "קידום תרבות בטיחות בארגון רפואי", 2022)
פידבק חיובי עובד לא רק כי "נעים לנו", אלא כי הוא מחזק זהות מקצועית של המטפל. כשהתנהגות הופכת לחלק מהזהות, היא צפויה להימשך גם ללא תגמול חיצוני
לעתים קיים חשש שהתנהגות "נכונה" היא מובנת מאליה, ולכאורה פידבק חיובי על הדברים הבסיסיים עלול להישמע מלאכותי או מתנשא ("כל הכבוד ששטפת ידיים..."). אך בהחלט ניתן להביע הערכה על מה שלא מובן מאליו בעומס הקיים, על התמדה בעשייה מקצועית או על תרומה יוצאת דופן לניהול הסיכון בארגון.
כדאי לפרגן מול קהל! בישיבת צוות למשל, או ליד המטופל
לא בהכרח כרוך בעלויות (אבל אף אחד לא יתנגד לבונוס, או שובר לקפה)
זוכרים את הפעם הזו שבה אמרו לכם מילה טובה ברגע הנכון? לפעמים זה מה שגרם לנו להישאר, לנסות שוב, לא לוותר. פידבק שלילי (במינון הראוי!) אולי מסייע לצמצם טעויות, אך פידבק חיובי בונה תרבות. בארגוני בריאות אנחנו רוצים וצריכים את שניהם.





תגובות