law-gavel-stethoscope-health-care-busine

אודות

על המצפן המדיקו לגאלי

 

"המצפן המדיקו-לגאלי" נועד לסייע ולהתוות את הדרך לצוותים מטפלים, המתקשים להתמצא בעולם המורכב של סטנדרטים מחייבים, הנחיות משפטיות, נהלים, חוקים ודרישות נוספות, אדמיניסטרטיביות ואחרות, על קו התפר שבין עולמות המשפט והרפואה.

מניסיון רב בשטח עולה, כי פעמים רבות נדרשים לאיש הצוות בארגון הבריאות תיווך או הדרכה, שיבהירו לו בצורה ברורה מה מותר ומה אסור משפטית, וכיצד להתנהל באופן המיטבי עבורו, עבור מטופליו, ועבור קידום איכות הרפואה בכללותה. ידע הוא כוח, בראש ובראשונה בשגרה, וכמובן גם בעת אירוע חריג, משבר או מצב חירום. היכרות עם המסגרת המדיקו-לגאלית הרלוונטית לתחום העיסוק של המטפל, כחלק בלתי נפרד מהכשרתו, תסייע לו הן ברמת המודעות והן ביישום בשטח. התנהלות בהתאם לכללים אלו מביאה לצמצום טעויות ואירועי כשל, ולטיפול איכותי ובטוח יותר, פרסונלית ומערכתית.

מה הן סוגיות מדיקו-לגאליות? הן כוללות, למשל, את ההיבטים השונים של חקיקת בריאות – כדוגמת חוק זכויות החולה, חוק הטיפול בחולי נפש, חוק החולה הנוטה למות, חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, חוק מידע גנטי ועוד. כמו כן, הן עוסקות בנושאים משגרת היום-יום של מטפל בודד או ארגון רפואי למול מטופל, ובהסדרתם המשפטית – כדוגמת תהליך ההסכמה מדעת, תיעוד ברשומה הרפואית, שמירה על רצף טיפולי, הקפדה על סודיות ופרטיות, ניהול ניסוי או רפואה מרחוק. בנוסף, הן מתייחסות להיבטיו המשפטיים של עולם ניהול הסיכונים ברפואה, כדוגמת – למידה ריאקטיבית בעקבות טעות (או בעקבות הצלחה), עשייה פרואקטיבית במוקדי סיכון, הכרת המעמד המשפטי של בירור אירוע, גילוי נאות על השלכותיו המשפטיות, צמצום סיכונים, תרבות ארגונית של בטיחות ועוד.

high-view-sepia-map-with-accessories.jpg

מה מייחד אותנו? הקו המנחה של "המצפן המדיקו-לגאלי" הוא פרקטי-יישומי: אף שבכל ההכשרות שלנו ניתן מקום של כבוד לתיאוריות, מודלים ועקרונות כלליים, הרי שהדגש מושם תמיד על ה"שורה התחתונה" האפקטיבית, ועל הנגשת המסר המשפטי באופן פשוט ומובן, שניתן להטמעה בהתנהלות המטפלים ובמדיניות הארגון – בין אם למחרת בבוקר או כתהליך לאורך תקופה. כמובן תוך מתן מענה לשאלות ולסיטואציות שגרתיות, מדיקו-לגאליות, העולות מתוך הווי המחלקה או המרפאה.

אנו פועלים להנגשת מידע מדיקו-לגאלי לפי מודל המצפ"ן:

מ – מיפוי המידע: כל מה שחשוב לדעת בנושא המדיקו-לגאלי הנדון, בהתאמה ספציפית לקהל היעד, לדיסציפלינה ולמטרת המפגש.

צ – ציוני דרך: אבני דרך מרכזיות, חוקים, נהלים, תיאוריות ומודלים, עקרונות מרכזיים, סיפורי מקרה דומיננטיים.

פ – פרקטיקה: מסר יישומי מונגש, ברור ואפקטיבי, התייחסות לשגרת העשייה והצגת פתרונות לשאלות יומיומיות.

נ – ניווט: לאן רוצים להגיע? איך תטמיעו את הידע בהתנהלות הפרט או מדיניות הארגון, תוך ניווט מושכל בין משפט לרפואה – הן מיידית והן תהליכית, לאורך זמן.

מי הקהל שלנו? מניסיון רב ברור לנו, כי כל עובד במערכת הבריאות יכול להיתרם משיח בנושאים המדיקו-לגאליים, החל מכח העזר והצוות האדמיניסטרטיבי, דרך פקידי הקבלה, הצוותים הפרא-רפואיים, העובדים הסוציאליים, הרוקחים, ועד האחים, הרופאים ומנהלי המחלקות והמוסדות. אנו עובדים מול  מטפלים בכל שלב, לרבות הכשרת סטודנטים בבתי הספר לסיעוד או הפקולטות לרפואה, ועד הכשרת מנהלים. להרחבה ראה המצפן לצוותים מטפלים

בנוסף קיים מאגר הרצאות ייחודי המותאם למטופלים ומשפחותיהם, המבוסס על היכרות עמוקה עם מערכת הבריאות וזכויות המטופל במסגרתה. להרחבה ראה המצפן למטופל ולמשפחה

נשמח לסייע לכם לנווט בהצלחה בין משפט לרפואה! לדייק נושאים מותאמים באופן ייעודי לצוות המחלקה/ מרכז רפואי/ מרפאה, בהתאם לצרכים הייחודיים שלכם, לדיסציפלינות הרלוונטיות ולאופי הטיפולים הניתנים במסגרת הארגון.

תודה על פניתך, אחזור אלייך בהקדם

 

למה ״מצפן״?

במסגרת תהליך החשיבה על שם ומיתוג, הגדרנו ראשית לכל את המטרה: לתת כיוון והכוונה ללקוחותינו, לנווט את הפונים אלינו על גבי המפה הסבוכה של עקרונות משפטיים, עד שיגיעו ליעד וימצאו את ה"אוצר" – ידע רלוונטי, נגיש וברור, הנוגע במוקד העשייה היומיומית של כל איש צוות בארגון הבריאות.

מכאן, קלה היתה הדרך לקונספט "המצפן": כלי עזר בניווט, אשר מתווה את הכיוון הנכון, ומונע מהמשתמשים בו לסטות מדרכם.

הגישה של "המצפן המדיקו-לגאלי" היא פרקטית יישומית, בדגש על שורה תחתונה וקוים מנחים לביצוע בשטח. שכן חשוב להכיר את התיאוריה – אך אקוטי במיוחד להבין את יישומה הפרקטי, ולהטמיע אותו בארגון הבריאות - זאת בסיוע מודל המצפ"ן הייחודי שפיתחנו. 

עיון מעמיק בלוגו "המצפן" מעלה, כי מחט המצפן מורכבת משילוב בין המזרק הרפואי לפטיש המשפט, ושניהם בתוך אותו מתחם מעוגל ומגוון בצבעיו. ואכן, לעולם הקליני, כמו לכל מערכת, יש נקודות ממשק מרובות עם עולם המשפט, המסדיר את חיינו באספקטים שונים. הידע הקליני לבדו אינו מספק בכדי לעמוד בסטנדרט הסביר הנדרש משפטית. השילוב בין השניים הוא הכרחי – ביחס לכל המעגל שמקיף אותנו: החל מהמטפל עצמו, דרך המטופלים ומשפחותיהם, הקולגות המטפלים, ועד ההנהלות ומשרד הבריאות.  

"המצפן המדיקו-לגאלי" בא לעזרתכם, לנווט בהצלחה בין משפט לרפואה, בדרך ליעד בטוח !

 

עו״ד ליאת קיסר גרשט

מייסדת ומנהלת המצפן המדיקו-לגאלי ומפתחת מודל המצפ"ן,  בעלת תואר שני במשפט ובריאות (מצטיינת דיקאן), בוגרת קורס ניהול סיכונים מתקדם בבית הספר ללימודי המשך ברפואה, אוניברסיטת ת"א, ומומחית בממשקי משפט ורפואה.

לעורכת הדין קיסר גרשט ניסיון עשיר והיכרות עמוקה עם עולמות התוכן המדיקו-לגאליים: היא בעלת רקורד מקצועי של העברת מאות הרצאות, ימי עיון וסדנאות לצוותים מטפלים מדיסציפלינות מגוונות ובפורמטים שונים, מתן ייעוצים משפטיים בזמן אמת ובכלל, ניסוח וכתיבה משפטית ייעודית ומקיפה לגורמי רפואה וטיפול. 

בעברה, במסגרת פעילות ניהול הסיכונים ברפואה של הקרן הפנימית לביטוחי הממשלה, פעלה במשך כעשור כמנהלת תוכן של אתר מקצועי בתחום. במקביל, היתה אחראית תחום ההדרכה והייעוץ המשפטי למול מערכת הבריאות הממשלתית (הכוללת למעלה מ-20 בתי חולים: כלליים, פסיכיאטריים וגריאטריים, וכן עשרות לשכות בריאות), קרוב ל-15 שנה. 

עו"ד ליאת קיסר מצליחה, בנועם ובחיוך, להנגיש עקרונות ומושגי יסוד מדיקו-לגאליים בצורה ברורה, תוך שילוב דוגמאות ייעודיות ומתן "טיפים" פרקטיים להתנהלות בשגרת העשייה, להרחבת הידע ולקידום איכות ובטיחות בטיפול. 

"במפגשים שלי עם צוותים מטפלים, חשוב לי ליצור עימם קשר של כבוד ושל אמון. אנחנו כולנו באותו צד, ועם אותה מטרה משותפת. לכן, מתוך הערכה כנה ואמיתית לעוסקים במלאכה, ובלי ציניות, אני מרגישה סוג של שליחות בהנגשת המעטפת המדיקו-לגאלית לעשייה הקלינית. אני נהנית לפרק את ההתנגדות הטבעית של המטפלים להיבטים המשפטיים, לשבור מיתוסים לא מבוססים (כדוגמת "בית המשפט תמיד נגדנו"...), ולהביא להבנה ש"מדיקו-לגאלי" אינו איום הכרחי, אלא אוסף של קווים מנחים ודגשים שהם כדאיים וגם ברי ביצוע, ברגע שיודעים כיצד לעשות זאת נכון. 

מבחינתי, לזהות את ה"אסימונים הנופלים", לחוות את ההתעניינות, לראות את ההקלה והחיוך בעיניים, וכמובן להיות עדה לאורך השנים לשינוי בתפיסה, הן של האנשים והן של המערכת – אין סיפוק מקצועי גדול מכך". 

 

לקוחות ממליצים

"ליאת יקרה, מפגש מקצועי ונפלא כמו תמיד, ההרצאה והשיח עם הלומדים היה כה משמעותי. קיבלת המון מחמאות! מצפה כבר למפגש הבא"; "תודה רבה על הכל! המפגשים היו מקצועיים ונוהלו בצורה מדהימה"

[אחראית קורס מנהלים בסיעוד, בי"ס אקדמי לסיעוד, לאחר סדרת הרצאות]