איך מתמודד מטפל מול סירוב לטיפול?
סוגיית ההסכמה (והסירוב) מדעת היא אבן יסוד בממשקי רפואה ומשפט, ויש לה משמעות אקוטית בכל הנוגע לאיכות הטיפול ובטיחותו.
כל עוד המטופל מסכים להמלצת המטפל, התהליך הטיפולי מתקדם. אך מרגע שעולים גילויי אי הסכמה מצדו, או ערעור לגבי דרך הטיפול, סוג התרופה וכן הלאה - מתעורר קושי. על אף ההבנה ה"פורמלית" של הכלל המשפטי והאתי, לפיו המטופל הוא אדם אוטונומי עם זכויות להחליט על הנעשה בגופו, פעמים רבות מתקשים המטפלים, בפרקטיקה, להשלים עם כך. בעיקר במצבים בהם משמעות הסירוב היא בלתי הפיכה או מסכנת חיים, וכשמקור הסירוב נעוץ בעולם ערכים השונה מהותית מזה של המטפל – שאז עלולה להיווצר תחושה של רתיעה ואנטגוניזם מצד המטפל כלפי המטופל המסרב.
בפועל, המערכת נדרשת לאזן בין הערכים המתנגשים, ולשמור הן על אוטונומיית המטופל והן על עקרונות המטפל. איך עושים זאת?
כחלק מניהול סיכונים מחלקתי/מוסדי, וגם במסגרת תהליך ההכשרה של המטפלים, ראוי לבחון דילמות שכיחות באופן יזום (בין אם ריאקטיבית בעקבות אירוע נקודתי, או פרואקטיבית), בכדי לקדם דרך התנהלות מקדמת איכות ובטיחות, ואיתור פתרונות ישימים מתאימים.
לשם כך, אנו מציעים סדנה פרקטית, המבוססת על מודל 6 כובעי החשיבה של דה-בונו, המאפשרת התעמקות בדילמה בתהליך חשיבה לטראלי, המבוצע מכמה היבטים: בהתאם למודל, יש לחבוש ולהסיר לחילופין שישה כובעים מדומים, כל אחד מייצג סוג אחר של חשיבה (עובדות; תחושות; חשיבה ביקורתית; חשיבה חיובית; יצירתיות; בקרה). משתתפי התהליך מחליפים דעות, מתקיים סיעור מוחות ומופעלות אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ביחס לדילמה.
ניתוח הדילמה באופן תיאורטי זה "מאלץ" את המטפלים להכיר ברגשות שליליים כלפי המטופל הסרבן ועמדתו, למצוא היבטים חיוביים לסירוב, לחפש חלופות יצירתיות וכו', ולבסוף גם לבחון את התהליך שחוו, לנתח אותו, להסיק מסקנות ולחשוב על ההתנהלות בעתיד, בזמן אמת.
מודל ששת כובעי החשיבה מהווה כלי יעיל ואפקטיבי בהזדמנויות שבהן כל אחד נוטה להתקבע בעמדתו ולהתמקד בביטול טענת האחר, ויכול גם לשמש בעת חשיבה עצמית על עניין מסוים, כדרך יעילה להתחשב בהיבטים ונקודות מבט וזמן שונים.
מטבע הדברים, הדילמות המתעוררות במוסד רפואי בהקשר זה של סירוב לטיפול, מעמתות בין ערכים שהצדדים מאמינים בהם או מחויבים אליהם, לאור שייכותם התרבותית, דתית או אחרת (כמו: טיפולי פוריות ללהט"ב; טיפול בסוף החיים; הפסקות הריון; חיסונים..).
איך מאזנים בין הערכים הללו, בין אוטונומיה לעמדה מקצועית, בין מטפל למטופל? אף שיש הרבה פסיקה רלוונטית, דיון בדרך 6 הכובעים מסייע לבצע את איזון הערכים הנדרש, מביא להטמעה והבנה עמוקה של הקונפליקטים הכמעט יומיומיים הללו, וכפועל יוצא גם למציאת עמק השווה, ולהתנהלות פתוחה ומקדמת איכות בשטח, בהמשך הדרך.
コメント