top of page
תמונה1.jpg

מעבר למפגשים פורמליים, חשוב לנו לשתף אתכם במחשבות, דגשים ורעיונות המתעוררים בעקבות המציאות המשתנה, והעולם המשפטי המתעדכן בהתאם. בדרך זו נוכל לעדכן אתכם בהרצאות ותכנים חדשים, להעלות נושאים שעל סדר היום המשפטי והקליני, לחדד היבטים נוספים מעולמות התוכן הרלוונטיים, ולהאיר זרקור על סוגיות שונות, מנקודות מבט מדיקו-לגאלית. 

מטבע הדברים, הבלוג נועד לגירוי המחשבה והסקרנות גם אצלכם.

 

מעניין? מעלה שאלה? לא מסכימים עם הכתוב? רוצים להרחיב בנושא מסוים? נשמח מאוד לשמוע מכם! פנו אלינו 

  • תמונת הסופר/תעו"ד ליאת קיסר גרשט

"המצפן המדיקו-לגאלי" - מי אנחנו? ומה אנחנו עושים?

מטפלים? נשמח לעזור לכם לנווט בהצלחה בין משפט לרפואה!

רופאה? עובד סוציאלי? יועצת הנקה? אח מוסמך? חברי הנהלה בבית חולים? רוקחים? הכירו את "המצפן המדיקו-לגאלי":

פעמים רבות צוותים מטפלים מתקשים להתמצא בעולם המורכב של סטנדרטים מחייבים, הנחיות משפטיות, נהלים, חוקים ודרישות נוספות, שהן על קו התפר שבין עולמות המשפט והרפואה. לשם כך הקימה עורכת הדין ליאת קיסר גרשט את "המצפן המדיקו-לגאלי", שנועד לסייע ולהתוות את הדרך למטפלים בשטח: היכרות עם הסטנדרט המחייב, מה מותר ומה אסור משפטית, וכיצד להתנהל באופן המיטבי עבור המטפל הבודד והארגון הרפואי, עבור המטופלים, ועבור קידום איכות הרפואה בכללותה.

ידע הוא כוח, בראש ובראשונה בשגרה, וכמובן גם בעת אירוע חריג, משבר או מצב חירום. היכרות עם המסגרת המדיקו-לגאלית הרלוונטית לתחום העיסוק של המטפל, כחלק בלתי נפרד מהכשרתו, מסייעת לו הן ברמת המודעות והן ביישום בשטח. התנהלות בהתאם לכללים אלו מביאה לצמצום טעויות ואירועי כשל, ולטיפול איכותי ובטוח יותר, פרסונלית ומערכתית.

מה הן סוגיות מדיקו-לגאליות? מדובר בעולם תוכן עשיר ומלא סוגיות מרתקות, ולרבות:

  • היבטים שונים של חקיקת בריאות (כמו חוק זכויות החולה, חוק הטיפול בחולי נפש, חוק החולה הנוטה למות ועוד), בצמתי טיפול פרקטיים ובממשקים קליניים ואתיים;

  • עיסוק בנושאים משגרת היום-יום של מטפל בודד או ארגון רפואי למול מטופל, ובהסדרתם המשפטית (כמו תהליכי הסכמה מדעת, תיעוד ברשומה הרפואית, שמירה על רצף טיפולי, הקפדה על סודיות ופרטיות, ניהול ניסוי או רפואה מרחוק);

  • קידום תרבות ארגונית של איכות ובטיחות הטיפול וכן תהליכי ניהול סיכונים ברפואה, (זיהוי סיכונים בארגון רפואי והטיפול בהם, למידה ריאקטיבית ופרואקטיבית, בירור אירוע חריג ומעמדו המשפטי, גילוי נאות על השלכותיו המשפטיות, ועוד).


מה מייחד אותנו? הקו המנחה של "המצפן המדיקו-לגאלי" הוא פרקטי-יישומי: אף שבכל ההכשרות שלנו ניתן מקום של כבוד לתיאוריות, מודלים ועקרונות כלליים, הרי שהדגש מושם תמיד על ה"שורה התחתונה" האפקטיבית, ועל הנגשת המסר המשפטי באופן פשוט ומובן (מלווה בדוגמאות רלוונטיות), שניתן להטמעה בהתנהלות המטפלים ובמדיניות הארגון – בין אם למחרת בבוקר או כתהליך לאורך תקופה. כמובן תוך מתן מענה לשאלות ולסיטואציות שגרתיות, העולות מתוך הווי המחלקה או המרפאה.

אנו פועלים להנגשת מידע מדיקו-לגאלי לפי מודל המצפ"ן:

מ – מיפוי המידע: כל מה שחשוב לדעת בנושא המדיקו-לגאלי הנדון, בהתאמה ספציפית לקהל היעד, לדיסציפלינה ולמטרת המפגש.

צ – ציוני דרך: אבני דרך מרכזיות, חוקים, נהלים, תיאוריות ומודלים, עקרונות מרכזיים, סיפורי מקרה דומיננטיים.

פ – פרקטיקה: מסר יישומי מונגש, ברור ואפקטיבי, התייחסות לשגרת העשייה והצגת פתרונות לשאלות יומיומיות.

נ – ניווט: לאן רוצים להגיע? איך תטמיעו את הידע בהתנהלות הפרט או מדיניות הארגון, תוך ניווט מושכל בין משפט לרפואה – הן מיידית והן תהליכית, לאורך זמן.

מי הקהל שלנו? כאמור בפתיח, כל עובד במערכת הבריאות יכול להיתרם משיח בנושאים מדיקולגאליים: החל מכח העזר והצוות האדמיניסטרטיבי, דרך פקידי הקבלה, הצוותים הפרא-רפואיים, העובדים הסוציאליים, הרוקחים, ועד האחים, הרופאים ומנהלי המחלקות והמוסדות. אנו עובדים מול מטפלים בכל שלב, ולרבות הכשרת סטודנטים לתואר ראשון בבתי הספר האקדמיים לסיעוד או הפקולטות לרפואה, מתמחים, מדריכים קליניים, ועד הכשרת מנהלים בשטח ובמסגרת תואר שני במנהל מערכות בריאות.


על מייסדת ומנהלת המצפן המדיקו-לגאלי, עו"ד ליאת קיסר גרשט:

מומחית בממשקי משפט ורפואה – בעלת תואר שני במשפט ובריאות; בוגרת קורס ניהול סיכונים מתקדם בבית הספר ללימודי המשך ברפואה באוניברסיטת ת"א; בוגרת קורס GCP של ההסתדרות הרפואית; בוגרת התמחות "עיצוב למידה בעידן המידע" במכון מופ"ת.

עו"ד ליאת קיסר גרשט היא בעלת ניסיון עשיר והיכרות עמוקה עם עולמות התוכן המדיקו-לגאליים: רקורד מקצועי של העברת מאות הרצאות, ימי עיון וסדנאות לצוותים מטפלים מדיסציפלינות מגוונות ובפורמטים שונים (ולרבות קורסים אקדמיים בנושאי חוק ומשפט, איכות וניהול סיכונים), מתן ייעוץ משפטי לארגוני בריאות וחברות פרטיות בתחום הפארמה, השתתפות בכנסים מקצועיים וכן כתיבה ופרסום מאמרים וסרטוני הדרכה בתחומי התמחותה. בנוסף מתנדבת עוה"ד קיסר גרשט כנציגת ציבור במסגרת ועדת הלסינקי מוסדית במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).

ליאת מצליחה, בנועם ובחיוך, להנגיש עקרונות ומושגי יסוד מדיקו-לגאליים בצורה ברורה, תוך שילוב דוגמאות ייעודיות ומתן "טיפים" פרקטיים להתנהלות בשגרת העשייה, להרחבת הידע ולקידום איכות ובטיחות בטיפול.

bottom of page