top of page
תמונה1.jpg

מעבר למפגשים פורמליים, חשוב לנו לשתף אתכם במחשבות, דגשים ורעיונות המתעוררים בעקבות המציאות המשתנה, והעולם המשפטי המתעדכן בהתאם. בדרך זו נוכל לעדכן אתכם בהרצאות ותכנים חדשים, להעלות נושאים שעל סדר היום המשפטי והקליני, לחדד היבטים נוספים מעולמות התוכן הרלוונטיים, ולהאיר זרקור על סוגיות שונות, מנקודות מבט מדיקו-לגאלית. 

מטבע הדברים, הבלוג נועד לגירוי המחשבה והסקרנות גם אצלכם.

 

מעניין? מעלה שאלה? לא מסכימים עם הכתוב? רוצים להרחיב בנושא מסוים? נשמח מאוד לשמוע מכם! פנו אלינו 

  • תמונת הסופר/תעו"ד ליאת קיסר גרשט

מניעת כניסה למוסד רפואי מאדם שנהג באלימות כלפי צוות

א.י. לא הורשה להיות בלידת בנו, וזה כנראה מגיע לו.

למה? הכל התחיל בטיפול שיניים שעברה בת זוגו, כמה חודשים קודם לכן.

מבולבלים? נעשה סדר:

בתחילת השנה נזקקה בת הזוג ההרה לטיפול במרפאת שיניים של קופ"ח. השניים, שלא אהבו את העובדה שהצוות מסרב לקבלה ללא תור, הגיבו באלימות: איומים, יריקות, צעקות, נשיכות, שבירת כוסות, וגם אגרופים ומהלומות (כלפי צוות המזכירות, רופא ומאבטח).

בהמשך, איים א.י. גם על נציגי המשטרה, ותקף שוטר שבא לעכבו למעצר.

כתב אישום פלילי הוגש כנגד הזוג, בין היתר בגין עבירות איומים, תקיפת עובד ציבור, תקיפת שוטר, נזק לרכוש, התנהגות פרועה, תקיפה וגרימת חבלה של ממש. בשלב מסוים שוחרר א.י. למעצר בית, תחת פיקוח והגבלות.

משהתקרב מועד הלידה הצפוי (בקיסרי אלקטיבי), הגיש א.י. בקשה לבית משפט השלום להיות נוכח בלידה. הבקשה נדחתה, לאור האישום בעבירות חמורות כנגד צוות רפואי, נוכח המתחים העצומים הכרוכים בניתוח הנ"ל.

גם ערעורו של א.י. למחוזי נדחה, בקביעה כי מי שנוהג כמוהו כלפי צוות רפואי מעיד על המסוכנות הרבה הנשקפת ממנו כלפי הציבור ככלל וכלפי צוות רפואי בפרט. מדובר במי שהתקשה לרסן את התנהגותו האלימה בעת שסבור היה כי הטיפול שבת זוגו מקבלת אינו לרוחו. קשה עד מאוד לתת בו אמון ולאפשר לו לשוב לבית החולים יחד עם בת זוגו ובכך לסכן את הנוכחים במקום, ב"סיטואציה המלחיצה של לידה".

א.י. פנה בבקשת ערעור לבית המשפט העליון, בטענה לשלילת זכותו הטבעית ללוות את לידת בנו הבכור, כחלק מזכותו החוקתית להורות. גם פנייתו זו נדחתה: "המבקש צעק וגידף את הצוות הרפואי שעה שלא היה מרוצה מהטיפול שקיבלה בת זוגו, ואף תקף את אחד הרופאים שניסה להרגיע את הרוחות... נסיבות ביצוע העבירות מדברות בעד עצמן ומלמדות על המסוכנות הנשקפת מהמבקש ובפרט כלפי צוות רפואי". בית המשפט העליון מסכים עם הערכאות שקדמו לו, כי הסיטואציה המורכבת והטעונה של לידה עשויה להעמיד את הצוות הרפואי בסכנה, לאור הרקע של א.י.: " החוט המקשר בין המצבים הוא שהמבקש עשוי שלא להיות מרוצה מהטיפול הרפואי שמקבלת בת זוגו ויש חשש מפני תגובתו במצב כזה".

על אף חזקת החפות העומדת לא.י. (שכתב האישום נגדו טרם התברר), קובע העליון כי ההחלטה שלא להיענות לבקשתו, על מנת להימנע מסיכון הצוות הרפואי על ידי מי שמתנהל נגדו הליך בגין איום על אנשי צוות רפואי ותקיפה של רופא, היא "ראויה ואף מתבקשת".

העליון מוצא לנכון להזכיר את משנה החומרה שבעבירות של איומים ותקיפה המופנות כלפי צוות רפואי בעת מילוי תפקידם, ועל כך שמעשים אלו אינם פוגעים רק בצוות הרפואי אלא בחולים כולם ובמערכת הבריאות כולה ועל כן מחייבים התייחסות מחמירה.

bottom of page